Home > Nieuws > Startdag 2016

Startdag 2016

20 april 2016

Op zaterdag 9 april was in Driebergen de jaarlijkse ‘Startdag’ voor de vrijwilligers van de vakantieweken. Deze dag heeft als doel de deskundigheid van de vrijwilligers te bevorderen en biedt teven de gelegenheid om kennis te maken met de andere vrijwilligers.

Vanaf 10 uur kwamen de vrijwilligers binnendruppelen en onder het genot van een kopje koffie werd er gezellig bijgepraat of kennis gemaakt met elkaar.

Rond half 11 startte een workshop over het geven en ontvangen van feedback door arbeidsdeskundige en coach Wilma Haveman. Tijdens een vakantieweek gaan vrijwilligers en gasten een week lang intensief met elkaar om. Het is daarom zeer nuttig om handvatten te krijgen over hoe je constructief met elkaar omgaat.

Iedereen kwam er al snel achter dat feedback geven niet gemakkelijk is. De kunst is om je waarneming zonder interpretatie duidelijk te maken. Wilma Haveman legde aan de hand van de ‘ik, ik, jij-methode’ uit hoe je goed feed back kunt geven. In groepjes werd het geven van feedback vervolgens geoefend.

Ook illustreerde de commissie vakantieweken aan de hand van een toneelstukje hoe je niet met elkaar dient om te gaan tijdens een vakantieweek. Na de workshop volgde de lunch en werd aan de vrijwilligers bekend gemaakt bij wie ze in de groep zouden komen tijdens hun week.

Het was een zeer leerzame en gezellige startdag. De kennis die vrijwilligers tijdens de workshop opdeden is goed toe te passen tijdens de vakantieweken.