Home > Vrijwilligerswerk > Johanniter Schoolplein

Johanniter Schoolplein

Omdat leren leuk moet zijn

Wat is het

Johanniter vrijwilligers zijn op zeer uiteenlopende plekken actief, waardoor ook hun taken en de omgeving waarin zij werken zeer uiteenlopen. Daarom biedt Johanniter Nederland geen standaard trainingsmodules aan. In plaats daarvan hebben wij het Johanniter Schoolplein. Dit is een vraaggestuurde leeromgeving met een breed scala aan ondersteunende activiteiten en middelen.

Hoe doen we het

Ontmoeten, plezier en ontspanning staan bij het Johanniter Schoolplein voorop, vooral omdat leren ook leuk moet zijn. We denken dus verder dan informatiebijeenkomsten en trainingen. Educatief theater, workshops, educatieve filmpjes, samenwerking met derden of lokale samenwerking behoren ook tot de mogelijkheden. Waar mogelijk wordt het aanbod beschikbaar gesteld aan alle vrijwilligers.

Voor wie

Alle Johanniter vrijwilligers kunnen gebruik maken van het Johanniter Schoolplein. Vaak wordt in overleg met de vrijwilligerscoördinator, de vrijwilligersgroep en eventueel de directie bekeken aan welke ondersteuning een groep behoefte heeft. Vervolgens zorgt Johanniter Nederland ervoor dat er een aanbod ontwikkeld wordt dat aansluit bij de vraag van de vrijwilligersgroep, al dan niet in samenwerking met derden. Ook zorgt Johanniter Nederland voor de financiering.

Omgaan met dementie

Veel Johanniter vrijwilligers komen tijdens hun werk in aanraking met mensen met dementie. Soms kan het lastig zijn om te bepalen hoe je het beste met hen om kunt gaan. Het helpt als je dementie weet te herkennen en leert hoe je iets kunt betekenen voor iemand met dementie. Het Johanniter Schoolplein biedt hiervoor verschillende instrumenten.

Dementie: Training

Johanniter vrijwilligers hebben de mogelijkheid een training Goed omgaan met dementie te volgen. Deze training wordt verzorgd door Samen Dementievriendelijk. De training duurt 2.5 uur en wordt gegeven door twee opgeleide trainers. De training wordt georganiseerd in overleg met de vrijwilligerscoördinator en wordt afgestemd op de groep. Deelname is gratis.

Voor meer informatie kun je contact met Samen Dementievriendelijk via info@samendementievriendelijk.nl. De organisatie biedt op haar site ook een onlinetraining aan, direct toegankelijk voor iedereen!

Dementie: Toolbox

Je kunt gratis de Toolbox Betekenisvol Contact downloaden. Hier vind je heel veel ideeën en tips over hoe je zinvol contact kunnen hebben met ouderen met dementie. De toolbox is ontwikkeld door de organisaties Reliëf en Zinnig Zorgen.

Om beroepskrachten in de zorg te leren hoe ze deze Toolbox goed kunnen uitzetten in de organisatie, is er ook een draaiboek voor een training Werken met de Toolbox Betekenisvol Contact. De training bestaat uit twee bijeenkomsten. In de eerste trainingsbijeenkomst ontwikkelen de deelnemers een plan om in de eigen organisatie of afdeling met de Toolbox te gaan werken. In de tweede bijeenkomst – twee maanden later – bespreken ze hoe dit is gegaan en geven elkaar daarbij tips en feedback. Ook het draaiboek is gratis te downloaden.

Dementie: App

Gratis app ‘Dementie en herinneringen’

Ken jij de app ‘Dementie en herinneringen’ al? Het is een simpele én gratis app voor het ophalen van herinneringen met herkenbare beelden, muziek, geluiden en foto’s.

App voor het ophalen van herinneringen

Een unieke app met liedjes, filmpjes, geluidsfragmenten en foto’s uit de jaren ’40 tot ’85. Door hier samen naar te kijken en te luisteren, kunnen herinneringen worden opgehaald. Het is een middel om met elkaar mooie en plezierige momenten te beleven.

Dementie: Theater

In 2017 gaven wij alle Johanniter vrijwilligers de mogelijkheid om de educatieve theatervoorstelling Dag mama te bezoeken. Met deze voorstelling kregen mensen op laagdrempelige wijze meer inzicht in de wereld van iemand met dementie. Als u deze voorstelling nog niet gezien heeft, raden wij u aan dat alsnog te doen!

Dementie: Boek

Een heel mooie aanvulling op de voorstelling Dag Mama is het boek Jij bent toch mijn dochter, geschreven door een van de makers van de theatervoorstelling.

Filmpjes

Wij hebben een reeks filmpjes gemaakt over thema’s waarmee vrijwilligers te maken krijgen. Vaak kun je op verschillende manieren met een situatie omgaan; er is geen goed en fout. Maar soms is er wel een ‘goed’ en ‘beter’. Deze filmpjes laten dat zien. De essentie van alle filmpjes is: hoe kunt je als vrijwilliger bij dragen aan de kwaliteit van leven van de bewoners.

De filmpjes zijn via de links hieronder te bekijken.

Rolstoelbustraining

Weet jij wie bij rolstoelvervoer verantwoordelijk is voor de veiligheid van de rolstoel? En mag je een scootmobiel op dezelfde manier vervoeren als een complexe of aangepaste rolstoel? In deze Free Learning kun je je kennis testen over rolstoelvervoer en de code VVR.

EHBO gids

Johanniter International heeft de eerste Europese Eerste Hulp Gids ontwikkelt. De richtlijnen gaan in op alle belangrijk onderwerpen van EHBO. Ze kunnen gebuikt worden als een EHBO-handboek in elk Europees land. De richtlijnen bieden ook een oplossing in situaties waarbij grenzende landen moeten samenwerken op het gebied van Eerste Hulp.

Het handboek richt zich op EHBO-ers, medische professionals, als ook op het grote publiek en is voor  alle gebruikers kosteloos beschikbaar.

De JOIN richtlijnen zijn gratis te downloaden. Ze zijn verkrijgbaar in vijftien Europese talen: Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans,  Grieks, Hongaars, Italiaans, Lets, Nederlands, Pools, Spaans, Zweeds en in het Arabisch.