Waar

Kijk wat bij je past en meld je aan!

Bij Johanniter Nederland kun je je op verschillende manieren als vrijwilliger inzetten, structureel of incidenteel. Nieuwe mensen, met nieuwe ideeën en nieuwe energie zijn altijd van harte welkom. Kijk hieronder naar de mogelijkheden.

Vakanties

Wat

Als vakantievrijwilliger begeleid je een van de Johanniter vakanties. De werkzaamheden zijn divers, afhankelijk van het type vakantie. We zoeken mensen in de zorg, mensen die willen koken, mensen die kinderen begeleiden en nog veel meer. Het is hard werken, maar je krijgt er ook heel veel waardering en plezier voor terug. Maaltijden, hapjes & drankjes, uitjes, overnachtingen en vervoer worden volledig vergoed.

Wanneer

Hier vind je een overzicht van de vakanties in 2023.

Aanmelden

Nieuwe vakantievrijwilligers volgen eerst een intakeprocedure. Meld je aan via ons contactformulier of bel ons op 070 – 364 99 20 voor meer informatie.

Lokale vrijwilligersgroepen

Waar

Verspreid over het land zijn lokale Johanniter vrijwilligersgroepen actief. Deze zijn verbonden aan zorg- of welzijnsinstellingen zoals verpleeghuizen, ziekhuizen, thuiszorgorganisaties en hospices. Elke groep wordt aangestuurd door één of meerdere coördinatoren. Deze groepen en de coördinatoren worden waar gewenst ondersteund door ons kantoor in Den Haag.

Wat

Het vrijwilligerswerk bij deze groepen is zeer divers. De vrijwilligers begeleiden mensen bij artsenbezoek, schenken koffie, praten met mensen die hun hart willen luchten, verzorgen de bloemen, brengen maaltijden rond, gaan wandelen met verpleeghuisbewoners, organiseren knutselmiddagen, lezen voor, verzorgen patiëntenvervoer, verrichten hand- en spandiensten, doen boodschappen en nog veel meer. Het gaat om activiteiten waar in de reguliere zorg geen tijd of geld voor is, maar die juist zo waardevol zijn voor mensen die in een verzorgingshuis verblijven of op een andere manier hulpbehoevend zijn.

Aanmelden

Bel of mail ons als je aan de slag wilt bij een Johannitergroep lokale vrijwilligersgroep. We bespreken wat een geschikte plek zou kunnen zijn en brengen je in contact met de vrijwilligers coördinator.

Locaties

Klik hier voor een overzicht van de locaties en voor meer informatie.

Buitenland

Wat

Als Johanniter vrijwilliger kun je meedoen met het uitwisselingsprogramma van Johanniter International Je draait dan tijdelijk mee met het vrijwilligerswerk van een van onze Europese zusterorganisaties.

Aanmelden

Voor meer informatie kun je contact opnemen met ons kantoor.

Incidentele vrijwilligers

Soms zijn er vrijwilligers nodig voor eenmalige of incidentele activiteiten. Meestal benaderen we hiervoor vrijwilligers die al actief zijn bij ons of werven we hier lokaal mensen voor. Maar mocht je belangstelling hebben voor dergelijke incidentele inzet – zoals bijvoorbeeld een vakantiegast naar de vakantiebestemming brengen – dan kun je je natuurlijk altijd bij ons aanmelden