Home > Nieuws > Vrijwilligers Gelderse Vallei op bezoek in Den Haag

Vrijwilligers Gelderse Vallei op bezoek in Den Haag

26 oktober 2017

Op 11 oktober kwam een groep vrijwilligers van het ziekenhuis Gelderse Vallei op bezoek in het Johanniter pand in Den Haag. Dit was op speciaal verzoek van de coördinator geregeld.

Een van onze tradities is dat Johanniter vrijwilligers die een jaar actief zijn een Johanniterspeld krijgen. Dit is een kleine blijk van waardering voor hun inzet. De uitreiking wordt gedaan door een van onze bestuursleden en vindt meestal plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst op de locatie waar de betreffende vrijwilligers actief zijn.

Coördinator Henda Huisman van de Johanniter vrijwilligers in ziekenhuis de Gelderse Vallei in Ede had bedacht dat het nog leuker zou zijn om de spelduitreiking te laten plaatsvinden in het historische Haagse pand waar Johanniter Nederland kantoor houdt. Dat kon geregeld worden. Op 11 oktober werden ongeveer vijftien vrijwilligers halverwege de ochtend verwelkomd door directeur Lidwien van der Reep. Vervolgens hield bestuurslid Coert van Beijma een mooi openingswoord, waarin de historie van het Johanniter-werk werd belicht. Daarna kregen vijf vrijwilligers de Johanniter speld opgespeld.

Een deel van de aanwezigen had die speld al eerder ontvangen, maar was door een ‘list’ van Henda overgehaald om toch mee te gaan naar deze uitreiking. De verrassing was groot toen er voor zes van hen ook een officieel moment werd ingelast. Zonder hiervan van te voren op de hoogte te zijn gesteld, kregen zij de JVvV-medaille uitgereikt. Dit is een onderscheiding voor vrijwilligers die minimaal vijf jaar actief zijn geweest en zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt. Voor alle gedecoreerden was er bovendien een persoonlijk praatje van Coert.

Toen iedereen weer een beetje van deze verrassings-act was bijgekomen, volgde een mooie rondleiding door het pand. Daarna was het tijd voor de lunch, die niet alleen heel gezellig, maar ook zeer nuttig was omdat er over een weer over een aantal zaken bijgepraat en van gedachten gewisseld kon worden.

Rond tweeën was het tijd voor de dames en de heren om de trein terug naar Ede te nemen. Het was een mooie en inspirerende bijeenkomst, voor zowel de vrijwilligers uit Ede, als de bestuursleden en medewerkers uit Den Haag.