Home > Nieuws > Vrijwilliger onderscheiden met Medaille van St Jan

Vrijwilliger onderscheiden met Medaille van St Jan

29 juni 2017

Zaterdag 24 juni werd Vera Stein – Postma, vrijwilliger bij het Johannes Hospitium in Wilnis, onderscheiden met de medaille van Sint Jan. Een bijzondere onderscheiding, bij een bijzondere gelegenheid.

Vrijwilligers en vrijwilligerswerk staan centraal bij onze stichting. De organisatie waaruit wij zijn ontstaan, de Johanniter Orde, voelt zich uiteraard zeer betrokken bij dit werk en de mensen die zich hiervoor belangeloos inzetten. Een van de manieren om hier uitdrukking aan te geven is door vrijwilligers te onderscheiden met de medaille van Sint Jan tijdens de Ridderdag.

De Ridderdag is een ceremoniële bijeenkomst voor leden van de Johanniter Orde. Deze vindt altijd plaats rond 24 juni, de naamdag van Sint Jan. Nieuwe leden van de Johanniter Orde worden op deze dag geïnstalleerd. Ook Johanniter vrijwilligers zijn welkom.

Elk jaar wordt tijdens de Ridderdag de medaille van Sint Jan uitgereikt aan een Johanniter vrijwilliger die zich gedurende de lange tijd heeft ingezet. Dit jaar viel de eer te beurt aan Vera Stein – Postma. Zij is sinds 2001 als vrijwilliger actief in het Johannes Hospitium De Ronde Venen te Wilnis.

Voorzitter Klaas Dirk Bruintjes motiveerde haar voordracht als volgt:

‘In het hospice begon zij als kok. Maar zij is ook al jaren gastvrouw en PR functionaris. Zij verzorgt de Johannes Post en de jaarlijkse nieuwsbrief. Zij helpt met open dagen en de vrijwilligers dag. Zij regelt de adventsbijeenkomst. Zij heeft geholpen met het verkrijgen van het Keurmerk en zij levert input voor het jaarverslag.

Zij luistert goed en is betrokken en geïnteresseerd in alle mensen. Ze is een steun voor de directeur en voor het bestuur. Door haar veelzijdigheid en intelligentie kan zij op alle niveaus een rol vervullen. Kortom zij is de stille kracht van de organisatie.’