Home > Nieuws > Medaille van Sint Jan voor Delftse bruggenbouwer

Medaille van Sint Jan voor Delftse bruggenbouwer

02 juli 2019

Op zaterdag 22 juni werd Peter Beuman, coördinator van de Johanniter groep in Delft, onder valse voorwendselen thuis opgehaald en meegenomen naar de Ridderdag in Utrecht. Daar werd hij onderscheiden met de medaille van St Jan, de hoogste Johanniter onderscheiding voor vrijwilligers.

Peters vrouw Carla was bij het complot betrokken en ging mee naar Utrecht, maar voor Peter zelf was het een complete verrassing toen hij in de Nicolaïkerk naar voren werd geroepen. De voorzitter van de Johanniter Orde vertelde waarom Peter deze bijzondere onderscheiding verdient, waarna de medaille werd opgespeld. Peter was zo overdonderd dat hij, terug op zijn plek zei: ‘Ik ben helemaal zenuwachtig, wat heb ik nu eigenlijk gekregen?’

Wat hij had gekregen is snel uit te leggen, maar voor het waarom zijn meer woorden nodig. Na vrijwilligerswerk voor school en de kerk, werd Peter in 2003 coördinator van de Johanniter groep Delft, een vrijwilligersgroep die zich richt op diaconale thuiszorg. Ze wandelen met mensen, doen boodschappen, bezoeken mensen die eenzaam zijn, begeleiden ze naar het ziekenhuis, verzorgen vervoer en verrichten allerlei hand en spandiensten in huis en tuin. Alle hulpvragen komen binnen bij Peter. Zijn drijfveer is dat hij gelooft dat ons maatschappelijk systeem niet kan functioneren zonder vrijwilligers.

Naast zijn rol als coördinator van de vrijwilligersgroep in Delft, is Peter op vele andere manieren actief, ook voor Johanniter Nederland. In zijn hoedanigheid als koster van de Hofkerk in Delft regelde hij dat Johanniter Nederland de kerk kon gebruiken voor een concert voor vrijwilligers. Hij plantte bollen in de vorm van het Johanniter kruis in het plantsoentje voor de kerk om zo de naamsbekendheid te vergroten. Ook probeert Peter voortdurend mensen aan elkaar te verbinden, wederzijds vertrouwen en herkenning te bewerkstelligen om zo bruggen te slaan tussen verschillende groepen. Bijvoorbeeld door een bijeenkomst te organiseren over vrijwilligerswerk bij Moslims en door broodmaaltijden te organiseren voor kwetsbare mensen in de samenleving, waarbij het vooral gaat om ontmoeting.

In 2019 speelt Peter een belangrijke rol in de nieuwe gratis vakantie die Johanniter Nederland organiseert voor kinderen in een achterstandsituatie. Hij heeft de gezinnen hiervoor benaderd en de ouders overtuigd om hun jonge kind mee te laten gaan. Hij is tevens een van de acht begeleidende vrijwilligers die meegaan tijdens dit Johanniter weekend.

Kortom, wij vinden dat Peter deze onderscheiding heeft verdiend, maar hijzelf is nog steeds een beetje beduusd blijkt uit het bericht dat hij ons stuurde: ‘Ik ben nog steeds blij verrast met de aandacht en begrip en waardering voor ons werk in Delft. Het is moeilijk de juiste woorden te vinden, maar het betekent heel veel voor mij. Ik weet niet of ik opnieuw zestien jaren kan invullen, maar we gaan ons best er voor doen.’