Home > Nieuws > Eftelingvakantie werd anders ingevuld

Eftelingvakantie werd anders ingevuld

18 augustus 2022

Johanniter Nederland organiseert dit jaar vakanties voor drie verschillende doelgroepen: ouderen met een zorgvraag, ouderen die eenzaam zijn en kinderen uit kansarme gezinnen. Voor die laatste groep waren twee Eftelingvakanties in de zomervakantie gepland. Uiteindelijk heeft een van deze vakanties een andere invulling gekregen dan gedacht.

In 2019 organiseerden we voor het eerst een lang weekend in het vakantiepark van de Efteling. Deze vakantie werd gratis aangeboden aan basisschoolkinderen uit gezinnen voor wie op vakantie gaan niet vanzelfsprekend is. We gunden deze kinderen een vakantieverhaal als de school weer begon. De Eftelingvakantie was een groot succes en voor herhaling vatbaar.

Helaas konden de Eftelingweekends in 2020 en 2021 door corona niet doorgaan. Dit jaar waren de vooruitzichten positief en de vrijwilligers keken ernaar uit om een groep kinderen een heerlijke korte vakantie te bezorgen. Maar we liepen tegen een ander obstakel aan. Het lukte ons niet om voldoende kinderen uit de doelgroep te vinden om de twee Eftelingvakanties te vullen. Het probleem was dat veel ouders hun kinderen niet een paar dagen wilden meegeven aan een voor hen onbekende organisatie. Ook niet als het contact tot stand kwam via een instantie die ze wel kenden, zoals bijvoorbeeld de Voedselbank, een basisschool of maatschappelijk werk.

Het gevolg is dat we slechts één Eftelingvakantie hebben kunnen invullen zoals gepland. De kinderen hebben genoten. Behalve veelvuldig bezoek aan de Efteling, werd er ook gezwommen, gespeeld en lekker gegeten.

Voor het andere weekend hebben we een mooie oplossing gevonden. Het arrangement bij de Efteling, d.w.z. het verblijf op het vakantiepark en onbeperkt toegang tot het attractiepark, was al door Johanniter Nederland geboekt en betaald, het zou zonde zijn als er geen gebruik van werd gemaakt. Daarom hebben wij dit kosteloos aangeboden aan een instelling waar mensen met een verstandelijke beperking wonen.

De instelling heeft ons aanbod in grote dank aanvaard. De bewoners, met leeftijden tussen de 20 en 50 jaar, en hun verzorgers hebben genoten van het verblijf in het vakantiepark en natuurlijk van de Efteling zelf! Hiermee is heeft het Eftelingweekend toch een mooie en passende invulling gekregen en daar zijn wij natuurlijk heel blij mee.