Home > Nieuws > Vijftig volle kratten voor Voedselbank Leerdam

Vijftig volle kratten voor Voedselbank Leerdam

24 augustus 2020

Johanniter Nederland hield samen met de vrijwilligers van Huis ter Leede een actie voor de voedselbank Leerdam. Op 14 en 15 augustus konden op verschillende plekken in de regio producten ingeleverd worden voor mensen die het hard nodig hebben.

Vrijwilligers van Huis ter Leede in Leerdam verspreidden voorafgaand een folder met aankondiging van de inzamelingsactie in de verschillende kernen. Twee vrijwilligers van Huis ter Leede, Wilma Looijen en Cor Broerse, en Lidwien van der Reep van Johanniter Nederland verzorgden de inzameling. Vervoer was er ook, voor de gelegenheid werd de rolstoelbus van Johanniter Nederland, die bij Huis ter Leede in gebruik is, voor deze inzameling gebruikt. Genoeg plek voor volle kratten.

Betrokken mensen

De van de voedselbank geleende kratten werden per inzamelplek gevuld. Mensen kochten bij supermarkt iets van het wensenlijstje van de voedselbank, uitsluitend houdbare producten. Door de uitzonderlijke warmte en de vakantietijd was het weliswaar minder druk, maar toch deed het winkelend publiek enthousiast mee. Vaak leverden mensen meer dan één product in, af en toe zelfs een mandje vol.

Shampoo, soep en kauwgomballen

Er waren ook bijzondere giften. Een mevrouw kwam op de fiets met fietstassen vol shampoo flessen, een marktkoopman bracht heel veel dozen soep, en een jongetje ging gewapend met zijn moeders bankpas de winkel in en kwam stralend met tien kauwgomballenautomaten. Dat wordt een speciale verrassing voor kinderen van de zeventig gezinnen die hulp krijgen van de Voedselbank Leerdam! Ook de bewoners en bezoekers van Huis ter Leede deden mee aan de inzamelingsactie.

Mooie opbrengst

De beide dagen hebben ruim vijftig volle kratten producten voor de voedselbank opgebracht, waarmee ze erg blij waren. Want zij zijn geheel afhankelijk van dergelijk inzamelacties. Daarnaast kreeg de voedselbank receptenboekjes om uit te delen aan cliënten, samengesteld door de medewerkers van Johanniter Nederland. Want leuk koken en lekker eten kan ook als je minder te besteden hebt.