Home > Nieuws > OranjeHelpers

OranjeHelpers

30 april 2020

Johanniter Nederland werkt samen met OranjeHelpers. Dit is initiatief van Inspiratienetwerk TijdVoorActie, waarmee Johanniter Nederland al eerder samenwerkte.

De campagne is gericht op jongeren, hun vrijwillige inzet en mogelijkheid om in deze tijd van het coronavirus van betekenis te zijn. Op vrijdag 17 april ging de campagne van start en zal naar verwachting doorlopen tot medio september.

Aanleiding

De meeste jongeren zijn thuis. Bijna alles is anders: schooltijden, vrijetijdsbesteding en oranje-evenementen die niet doorgaan. Wat we zien is dat steeds meer jongeren in actie komen voor iemand anders. Door dit in beeld en onder de aandacht te brengen laten jongeren aan elkaar zien hoe je in deze tijd van betekenis kan zijn.

Positief beeld

Veel nieuwsberichten in de media gaan over jongeren die zich niet houden aan de afspraken rondom social distancing. Ook zijn er jongeren die door de crisis in een sociaal isolement of schulden terecht komen. Met #OranjeHelpers wordt zichtbaar wat jongeren positief doen en kunnen bijdragen. Voor ouderen, mensen in een kwetsbare situatie en voor elkaar. Er is nu een waardevolle kans om jongeren te waarderen en te betrekken bij de samenleving.

Helpende handen

Een groot aan maatschappelijke organisaties heeft zich aangesloten bij de campagne, zo ook Johanniter Nederland. We hebben de OranjeHelpers gekoppeld aan zorginstellingen uit ons netwerk. Dit heeft al geleid tot muziekoptredens en grote letter-puzzels die werden aangeboden aan de bewoners. De vrijwilligers van veel zorginstellingen behoren door hun leeftijd zelf ook tot de risicogroepen. Men is dus maar wat blij met de extra hulp van jongeren.

Kijk voor meer informatie op: oranjehelpers.nl

10 redenen waarom OranjeHelpers