Home > Nieuws > Medaille van Sint Jan voor Jeanette van Eijk

Medaille van Sint Jan voor Jeanette van Eijk

28 juni 2023

Op zaterdag 25 juni, tijdens de Ridderdag van de Johanniter Orde in Zeist, is Jeanette van Eijk – Westerink zeer terecht onderscheiden met de Medaille van Sint Jan.

Sinds 1986 is Jeanette lid van de Paulus kerk in Baarn en vrijwel meteen werd zij actief als vrijwilligster met onder andere bezoeken aan andere kerkleden. Zij zat in de liturgiecommissie totdat deze werd opgeheven. Zo lang het kon reed ze de kerktaxi, en nu is zij nog betrokken bij de schoonmaak van de kerk en de gemeente-maaltijden. Bovendien is zij koster op de zondagen.

De Katholieke Soevereine Orde van Malta heeft ons laten weten dat Jeanette sinds 2002 al 17 keer een Lourdes reis begeleid heeft. Vele malen als verplegende en de laatste jaren als kwartiermaker. Voor al haar inspanningen heeft Jeanette van deze Orde de Medaille van Verdienste ontvangen.

Ook bij de Johanniter vakanties kennen wij Jeanette maar al te goed, zij is een zeer gewaardeerde vrijwilligster tijdens de zorgvakanties. Als verplegende heeft zij maar liefst 32 Johanniter vakanties begeleidt. Wij kennen haar als toegewijde, warme en hartelijke vrouw, die veel gezelligheid brengt. In 2020, tijdens de start van de coronacrisis stapte zij als een van de eersten in om ook haar bijdrage aan de belservice te leveren.

Jeanette was niet alleen actief als begeleider van de Johanniter vakanties. Zij heeft ook vele jaren actief meegewerkt aan de organisatie van de vakantieweken. Als lid van de commissie Vakantieweken dacht zij mee, was actief betrokken bij voor- en najaarsdagen en heeft met deze inzet ook bijgedragen aan het succes van de Johanniter vakanties.

Erkenning voor haar grote vrijwillige inzet ontving zij in 2019 uit handen van de burgemeester van Baarn in de vorm van een koninklijke onderscheiding. Een onderscheiding vanuit de Johanniter Orde in Nederland kon dan ook niet uitblijven.