Home > Nieuws > Een kijkje in de toekomst

Een kijkje in de toekomst

28 mei 2019

Afgelopen zaterdag 25 mei was de jaarlijkse Johanniter vrijwilligersdag. In de futuristische aula bij de Supernova zalen van de Jaarbeurs in Utrecht werden de vrijwilligers met koffie en iets lekkers ontvangen.

Vervolgens startte een uit interessant programma in een al net zo flitsende zaal rond het thema ‘zorg van de toekomst’. Er werd verteld over ‘slimme vloer’ die registreert als iemand valt, dwaalgedrag in kaart brengt en zorgt voor verlichting zodra iemand uit bed stapt. En dit is nog maar het begin. In de toekomst, zo werd verteld, zullen er nog vele meer functies aan deze vloer gekoppeld kunnen worden, waardoor de verpleeghuiszorg beter en veiliger wordt. Uiteraard betekent dit niet dat mensen overbodig worden!

Dezelfde boodschap klonk door in de presentatie over robotchirugie: chirurgen blijven net zo hard nodig, maar zij kunnen steeds meer bereiken door gebruik te maken van robots. Het was fascinerend om te zien hoe een robot een velletjes van een druif pelde en dit vervolgens met ragfijne steekjes weer vasthechtte. En dit alles gebeurde in een fles. Vertaal dit naar een menselijk lichaam en het is duidelijk wat de winst is: ingewikkelde operaties kunnen gedaan worden zonder er veel gesneden hoeft te worden.

De klapper van de middag was een interactie presentatie van zorgrobots. Zij kunnen meer en meer en vormen daarmee een mooie aanvulling op de zorg.

Kortom, het werd duidelijk dat ook de zorg flink kan profiteren van de technologische vooruitgang. Uiteraard blijft de menselijke kant essentieel. De theatergroep die het programma omlijstte verwoordde dit mooi in het refrein van het afsluitende lied:

Misschien kun je gaan geloven in een nieuw idee

Het beste van twee werelden, ’t groeit samen met ons mee

Misschien kun je gaan vertrouwen op een zelf draaiend wiel

Want het zal altijd moeten draaien op een hart en op een ziel

De middag werd afgesloten met een borrel, waarbij mensen de robots van dichtbij konden bekijken en met een robot op de foto konden. We kijken terug op een zeer geslaagde en leerzaam vrijwilligersdag.