Home > Over ons > Doelstelling

Doelstelling

Iedereen verdient hulp en zorg op maat

Johanniter Nederland is een stichting die actief op het domein Zorg & Welzijn. We hebben een klein team van medewerkers met een directeur, een onbezoldigd bestuur en zo’n 3.500 vrijwilligers. We zijn een fondsenwervende, door het CBF erkende organisatie.

Ons doel is een positieve bijdrage te leveren aan de kwaliteit van leven van kwetsbare mensen. Wij zetten ons in voor diegenen die door ziekte, ouderdom, een beperking, armoede of sociaal isolement minder vanzelfsprekend kunnen meedoen in de samenleving. We nemen praktische drempels weg, voegen vreugde toe en creëren een breed scala aan contactmomenten. Hiermee verrijken we het leven van alle betrokkenen. In onze visie moet hulp geven en hulp ontvangen vanzelfsprekend zijn.

Kernwoorden

De acht zaligsprekingen uit de Bergrede (Mattheüs 5:3-10) hebben vanuit traditie altijd een belangrijke betekenis voor Johanniter Nederland gehad. Het achtpuntig kruis in ons logo staat symbool voor deze zaligsprekingen. De zaligsprekingen zijn ‘vertaald’ en vormen de pijlers onder de identiteit van Johanniter Nederland.

• Hulp: We springen bij waar mensen het zelf niet (meer) kunnen.
  • Zorg: We geven mensen aandacht en (medische) zorg.
  • Bescheidenheid: Niet onze hulp, maar de persoon die we helpen staat centraal.
  • Rechtvaardigheid: We zijn ervoor wie ons nodig heeft.
  • Medeleven: We staan open voor de gevoelens en behoeften van de ander.
  • Integriteit: Onze woorden en daden zijn oprecht.
  • Vrede: We geloven in naastenliefde.
  • Geloof: De acht Zaligsprekingen zijn onze inspiratiebron.