Home > Nieuws > Vrijwilliger bij Huis ter Leede

Vrijwilliger bij Huis ter Leede

14 januari 2019

Een van de Johanniter vrijwilligersgroepen is actief bij Huis ter Leede in Leerdam. Bij Huis ter Leede zijn meer dan 150 vrijwilligers betrokken. Hier leest u het verhaal van één van hen: Alejandra.

‘ik ben Alejandra Verbeek-Paredes. Ik ben op 6 mei 1986 geboren in Quito, de hoofdstad van Ecuador en groeide daar op in een liefdevol gezin. Ik studeerde Personeel en Organisatie en kreeg daarin ook werk. Vier jaar geleden ontmoette ik Jeroen. Hij was voor zijn werk in Ecuador en bleef een maand. Het klikte meteen. Toen hij weer terug moest, huilde ik tranen met tuiten. Onder mijn kussen vond ik een liefdesbrief van hem… We hielden contact via de mail en telefoon. Na een jaar ging ik naar Nederland en vroeg hij mij ten huwelijk! Ik zei onmiddellijk ‘ja’. Maar voordat het zover was, duurde nog wel even. We moesten bepalen waar we zouden trouwen en waar we daarna gingen wonen. Uiteindelijk trouwden we in Ecuador en wonen we nu in Leerdam. Ik volgde een inburgeringscursus en slaagde gelukkig. Ik leerde daar ook dat Willem Alexander de koning van Nederland is!

Taal leren
Ik wilde de Nederlandse taal nog beter leren. In Ecuador heb ik vrijwilligerswerk gedaan in een tehuis waar mensen woonden met dementie. Dat wilde ik wel weer. Ik stapte naar de stichting SamenDoen en zij verwezen me naar Iris van Wijk, de vrijwilligerscoördinator van Huis ter Leede. Daar help ik nu elke maandagmiddag bij rummikub. Er komen jammer genoeg niet zoveel mensen, maar de mensen die komen, zijn er elke week. Ze zijn lief en geduldig en helpen me met de taal. We weten steeds meer van elkaar. Dat is bijzonder. Op woensdagmorgen help ik met het wandelen in Noord. Ik haal een meneer op van zijn kamer en rijd zijn rolstoel.

Belangrijk
Mijn Nederlands is nog niet perfect. Maar ik durf te praten en ben niet bang om fouten te maken. We begrijpen elkaar niet altijd, maar dat kan ook grappig zijn. Op den duur wil ik wel weer graag een betaalde baan. Maar ik zal altijd vrijwilligerswerk blijven doen. Ik vind dat heel belangrijk. Eigenlijk zou het voor iedereen verplicht moeten zijn!’

Meer informatie
Vrijwilligerswerk bij Huis ter Leede varieert van het rondbrengen van tafeltje-dek-je maaltijden tot het wandelen met mensen met dementie. Dankzij onze vrijwilligers beleven onze bewoners mooie momenten en hebben de zorgmedewerkers meer tijd voor zorgtaken. De vrijwilligers worden zeer gewaardeerd, ontvangen een kerstpakket, kunnen deelnemen aan de jaarlijkse vrijwilligersdag en zijn aangesloten bij Johanniter Nederland. Veruit de meeste vrijwilligers halen veel voldoening uit hun vrijwilligerswerk! Wilt u ook iets betekenen voor Huis ter Leede? Neem contact op met vrijwilligerscoördinator Iris van Wijk, tel. 06 13 88 64 23  of per e-mail: vrijwilliger@huisterleede.nl