Home > Johanniter Schoolplein > Omgaan met dementie

Omgaan met dementie

Begrip, kennis en kunde

Veel Johanniter vrijwilligers komen tijdens hun werk in aanraking met mensen met dementie. Soms kan het lastig zijn om te bepalen hoe je het beste met hen om kunt gaan. Het helpt als je dementie weet te herkennen en leert hoe je iets kunt betekenen voor iemand met dementie. Om aan de behoefte aan meer kennis en kunde op dit gebied tegemoet te komen, bieden wij Johanniter vrijwilligers de mogelijkheid een training Omgaan met dementie te volgen. Deze training wordt verzorgd door Samen Dementievriendelijk.

De training duurt 2.5 uur en wordt gegeven door twee opgeleide trainers. Het eerste deel van de training draait om het overdragen van kennis over dementie. Het tweede deel van de training wordt aangepast aan de groep vrijwilligers. Er worden een paar situaties gespeeld door de trainers die aansluiten bij de dagelijkse praktijk van de vrijwilligers.

De training wordt georganiseerd in overleg met de vrijwilligerscoördinator en wordt afgestemd op de groep. Deelname is gratis. Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Er zijn ook andere manieren om meer te weten komen over dementie. In 2017 gaven wij alle Johanniter vrijwilligers de mogelijkheid om de educatieve theatervoorstelling ‘Dag mama’ te bezoeken. Met deze voorstelling kregen mensen op laagdrempelige wijze meer inzicht in de wereld van iemand met dementie. Als u deze voorstelling nog niet gezien heeft, raden wij u aan dat alsnog te doen!