Filmpjes

Leuk en leerzaam

Op aanvraag van een Johanniter groep die actief is op een aantal zorglocaties, hebben wij diverse filmpjes gemaakt over thema’s waarmee de vrijwilligers te maken kunnen krijgen. Vaak kun je op verschillende manieren met een situatie omgaan; er is geen goed en fout. Maar soms is er wel een ‘goed’ en ‘beter’. Deze filmpjes laten dat zien. De essentie van alle filmpjes is: hoe kunt je als vrijwilliger bij dragen aan de kwaliteit van leven van de bewoners.

Daarnaast hebben we een aantal instructiefilmpjes gemaakt, die laten zien hoe je bepaalde zaken wel of niet moet doen.

De situaties zijn voor de meeste vrijwilligers herkenbaar. Daarom delen we de filmpjes graag via deze website. Iedereen mag ze naar eigen inzicht gebruiken.

Wij open voor suggesties nieuwe filmpjes. Ook kunnen wij filmpjes maken die aansluiten bij de behoefte van vrijwilligers op een specifieke locatie. Het vooronderzoek dat hiervoor nodig is doen wij graag. Hiervoor gaan wij in dialoog met de vrijwilligers.

Facilitaire ondersteuning

Als vrijwilliger kun je écht het verschil maken.

Dagbesteding

Een activiteit voor bewoners kan nog zo leuk zijn, maar hij moet natuurlijk wel aansluiten de behoeften en mogelijkheden van de bewonders.

Kwaliteit van leven

Voor bewoners van een verzorgingshuis zit kwaliteit van leven soms in kleine dingen. Als vrijwilliger kunt u daar rekening mee houden.

Omgaan met dementie

Het is soms best lastig om om te gaan met mensen met dementie. We geven u een paar handvatten voor een soepeler contact.

Ontlasten van de mantelzorger

Mantelzorgers zijn soms overbelast. Ook voor hen kunt u als vrijwilliger iets betekenen.

Vrijwilliger als onderdeel van het zorgteam

Een goede wisselwerking tussen de vrijwilligers en de zorgprofessionals is essentieel in het ondersteunen van de bewoners én hun naasten.

Instructie: Op de rem zetten

Veiligheid is belangrijk. Maar de eigen regie van mensen ook!

Instructie: Slikproblemen

Slikproblemen komen regelmatig voor bij bewoners van verzorgingshuizen. Hoe ga je hier als vrijwilliger mee om?

Instructie: Tillen

Een instructie voor een veilige transfer van stoel naar rolstoel.