Home > Projecten > Ervaringsverhalen

Ervaringsverhalen

Vrijwilligers aan het woord

Mensen maken het met elkaar gezellig

Peter Beuman, vrijwilliger Levensvreugde Delft

In Delft organiseren wij onder de noemer van Levensvreugde broodmaaltijden. Hieraan doen elke keer zo’n zestig tot zeventig mensen mee. Mensen maken het dan met elkaar gezellig. Als je oud wordt en de wereld om je heen valt weg, kunnen dergelijke bijeenkomsten er toe bijdragen de levensvreugde in stand te houden. We willen graag dat de broodmaaltijden een ontmoetingsplek worden waar ook mensen van niet-Nederlandse herkomst zich thuis voelen, dat het een plek is van wederzijds vertrouwen en herkenning. Dat mensen beseffen dat ze allemaal Delftenaar zijn en niet alleen in de eigen kring blijven. In die zin zie ik vrijwilligerswerk echt als een middel om mensen met elkaar te verbinden.

Een verrijking

Pieter de Rotte, vrijwilliger Jansdag

Afgelopen jaar heb ik mede de Jansdag georganiseerd. Dit keer kozen we als doelgroep de cursisten van Prago. Deze stichting geeft onderwijs aan mensen die moeite hebben met leren, bijvoorbeeld omdat ze licht verstandelijk gehandicapt of laaggeletterd zijn. Als ze beter leren lezen, schrijven en rekenen, kunnen ze zich beter redden in de samenleving. Op een stralende dag in oktober gingen we met 43 cursisten en zes vrijwilligers van de stichting naar dierenpark Amersfoort. De dag begon ‘s ochtends in Nieuwegein. Vanaf daar hebben we met een grote bus alle deelnemers opgehaald op verschillende locaties. Nadat we een groepsfoto genomen hadden, zijn we in kleinere groepjes het park ingegaan. Tussen de middag troffen we elkaar in het restaurant waar we samen een broodje aten. Wij zagen dat iedereen genoot en ook achteraf hoorden we van Prago dat de cursisten een superleuke dag hebben gehad. De begeleiders gaven ons het idee dat we iets unieks deden. Maar eigenlijk is het helemaal niet zoveel werk om zoiets te organiseren en het kost relatief weinig. Toch hadden ze het gevoel dat ze op een of andere manier een tegenprestatie moesten leveren, maar dat is niet het idee. Er hoeft helemaal niets tegenover te staan als je iets doet voor een ander. Er zijn zoveel mensen die het minder getroffen hebben dan ik. Daarnaast vind ik het een verrijking om af en toe iets te doen wat buiten je eigen comfortzone ligt. Tijdens zo’n dag heb je contact met mensen die in het dagelijks leven niet op je pad komen. Voor mij is dat een heel positieve ervaring en ik geniet enorm van alle enthousiaste reacties.