Home > Nieuws > Medaille van Sint Jan voor vakantievrijwilliger

Medaille van Sint Jan voor vakantievrijwilliger

25 juni 2018

Zaterdag 23 juni werd Marga Korswagen, vrijwilliger bij de Johanniter vakantieweken, onderscheiden met de medaille van Sint Jan. Een uitzonderlijke onderscheiding, bij een bijzondere gelegenheid.

Vrijwilligers en vrijwilligerswerk staan centraal bij onze stichting. De organisatie waaruit wij zijn ontstaan, de Johanniter Orde, voelt zich uiteraard zeer betrokken bij dit werk en de mensen die zich hiervoor belangeloos inzetten. Een van de manieren om hier uitdrukking aan te geven is door vrijwilligers te onderscheiden met de medaille van Sint Jan tijdens de Ridderdag.

De Ridderdag is een ceremoniële bijeenkomst voor leden van de Johanniter Orde. Deze vindt altijd plaats rond 24 juni, de naamdag van Sint Jan. Nieuwe leden van de Johanniter Orde worden op deze dag geïnstalleerd. Ook Johanniter vrijwilligers zijn welkom.

Tijdens de Ridderdag kan de medaille van Sint Jan uitgereikt worden aan een Johanniter vrijwilliger die zich gedurende lange tijd uitzonderlijk heeft ingezet. Dit jaar viel de eer te beurt aan Marga Korswagen. Zij is verpleegkundige en die hoedanigheid sinds 1986 als vrijwilliger actief bij de Johanniter vakantieweken.

Bij de uitreiking van de medaille sprak Aernout van Citters, voorzitter van Johanniter Nederland, de volgende woorden tot Marga:

‘In de archieven van de Johanniter vakantieweken zien wij terug dat je al sinds 1986 actief betrokken bent als vrijwilliger.

Je bent jaarlijks ononderbroken actief tijdens 1 of meerdere vakantieweken. Per vandaag (Ridderdag 2018) ben je 45 keer als verplegende / hoofdverplegende met de vakantieweken mee geweest.

En actief ben je, op jou kan Johanniter Nederland altijd rekenen. Je staat de organisatie met raad en daad terzijde, draagt uit jouw netwerk nieuwe trouwe vrijwilligers aan voor de vakantieweken en bent altijd bereid méér te doen dan de vrijwilligersfunctie van je verlangt.

Ook ben je heel vaak aanwezig tijdens vrijwilligersdagen en heb je je stem laten horen bij de herijking van de vakantieweken van begin dit jaar.

Marga, je wordt zonder uitzondering geprezen door gasten en vrijwilligers. Je warme betrokkenheid, je hands-on mentaliteit en je zachte doch resultaatgerichte stijl heeft ieders hart gestolen.

Heel bijzonder is het dat je verzorgenden dusdanig begeleidt bij de uitvoering van hun taken, dat zij veel van je leren, groeien in hun rol, en daarmee met nog meer plezier hun (bijgeleerde) kennis en vaardigheden blijven inzetten voor de Johanniter vakantiegasten.

Ook gasten vinden je meer dan sympathiek, vanuit je deskundigheid als verpleegkundige met oog voor persoonlijke aandacht, maar ook als vrijwilliger die voorbij de empathie alle warmte, liefde en aandacht te geven heeft.

Je verbindt, houdt het vakantiedoel scherp op je netvlies en je bent een echte teamplayer.

En of je inzet voor de Johanniter Vakantieweken nog niet voldoende is, je bent ook vaak vrijwilliger bij andere uitjes, zoals bij 1 van onze Commanderijen. Daarnaast weten wij dat je je niet alleen voor de Johanniteractiviteiten als vrijwilliger inzet, maar ook voor andere kwetsbare mensen in je omgeving. Het zit je in het bloed, zoals wij dat bij jouw moeder ook hebben mogen ervaren. Zij is immers degene geweest die jou jaren geleden enthousiast heeft gemaakt voor de Johanniter vakantieweken.

Je verdient ons diepste respect, en daarmee zeker een plekje op de eregalerij met deze bijzondere Johanniter onderscheiding.

We hopen natuurlijk ook in de toekomst op jouw betrokkenheid bij onze activiteiten.’