Filmpjes

Leuk en leerzaam

Op aanvraag van een Johanniter groep die actief is op een aantal zorglocaties, hebben wij diverse filmpjes gemaakt over thema’s waarmee de vrijwilligers te maken kunnen krijgen. Vaak kun je op verschillende manieren met een situatie omgaan; er is geen goed en fout. Maar soms is er wel een ‘goed’ en ‘beter’. Deze filmpjes laten dat zien. De essentie van alle filmpjes is: hoe kunt je als vrijwilliger bij dragen aan de kwaliteit van leven van de bewoners.

De situaties zijn voor de meeste vrijwilligers herkenbaar. Daarom delen we de filmpjes graag via deze website. Iedereen mag ze naar eigen inzicht gebruiken.

Wij open voor suggesties nieuwe filmpjes. Ook kunnen wij filmpjes maken die aansluiten bij de behoefte van vrijwilligers op een specifieke locatie. Het vooronderzoek dat hiervoor nodig is doen wij graag. Hiervoor gaan wij in dialoog met de vrijwilligers.

Facilitaire ondersteuning

Als vrijwilliger kun je écht het verschil maken.

Dagbesteding

Een activiteit voor bewoners kan nog zo leuk zijn, maar hij moet natuurlijk wel aansluiten de behoeften en mogelijkheden van de bewoners.

Kwaliteit van leven

Voor bewoners van een verzorgingshuis zit kwaliteit van leven soms in kleine dingen. Als vrijwilliger kunt u daar rekening mee houden.

Omgaan met dementie

Het is soms best lastig om om te gaan met mensen met dementie. We geven u een paar handvatten voor een soepeler contact.

Ontlasten van de mantelzorger

Mantelzorgers zijn soms overbelast. Ook voor hen kunt u als vrijwilliger iets betekenen.

Vrijwilliger als onderdeel van het zorgteam

Een goede wisselwerking tussen de vrijwilligers en de zorgprofessionals is essentieel in het ondersteunen van de bewoners én hun naasten.

Kwaliteit van leven 2

Zelf kunnen kiezen aan welke activiteiten je meedoet is belangrijk voor bewoners van een zorginstelling.

Omgaan met moeilijk gedrag

Er zijn geen moeilijke mensen, wel mensen met moeilijk gedrag.

Vrijwilliger als onderdeel van het zorgteam 2

Als vrijwilligers en beroepskrachten elkaar aanvullen, kunnen zij nog beter inspelen op de behoeften van bewoners.

Eigen regie naar vermogen

Vrijwilligers kunnen door hun signalerende functie bijdragen aan de zelfstandigheid van bewoners.