Home > Nieuws > Geslaagde vrijwilligersdag

Geslaagde vrijwilligersdag

03 november 2016

Zaterdag 29 oktober was er in de Kloosterkerk een dag georganiseerd voor Johanniter vrijwilligers. Met deze dag wilden we de vrijwilligers bedanken voor hun inzet. Daarnaast is het een mooie gelegenheid om andere Johanniter vrijwilligers te ontmoeten.

Het programma van de vrijwilligersdag bood zowel vermaak als verdieping. Vanaf half twaalf was er een ontvangst met koffie/thee en iets lekkers. Direct aansluitend was er een uitgebreid lunchbuffet en hadden de mensen gelegenheid om bij te praten of om nieuwe mensen te leren kennen.

Het motto van deze dag was: Samen kom je verder. Na een opening door voorzitter Aernout van Citters, werd dit motto op prachtige wijze tegen het licht gehouden door Johanniter dominee Rienk Lanooy. In zijn overdenking stelde hij de vraag: wat bedoelen we met ‘verder’? Verder dan wat, verder dan waar? Moeten we wel verder? En als we dan verder willen komen, wat is daar allemaal voor nodig? Zijn inspirerend woorden gaven veel stof om verder over na te denken.

Vervolgens was het woord aan Gerard Herbrink. Hij is directeur/bestuurder bij DSV|Verzorgd Leven, een woon-zorg organisatie in Katwijk en Lisse, waar ook Johanniter vrijwilligers actief zijn. In zijn organisatie is hij een vernieuwend project gestart, waar hij met veel passie over vertelde. Bij DSV worden vluchtelingen die in Nederland mogen blijven opgeleid voor een baan in de ouderenzorg terwijl ze tegelijkertijd in de zorginstelling wonen. De vrijwilligers spelen een belangrijke rol bij de integratie in de Nederlandse samenleving. Gerard vertelde over de lange en hobbelige weg die afgelegd moest worden om dit te realiseren. Maar inmiddels zijn alle betrokkenen laaiend enthousiast. Gerard hoopt dat er meer organisaties dit voorbeeld zullen volgen. Meer over project leest u in Contactblad 150.

Vervolgens gingen de vrijwilligers zelf aan de slag. Men ging in groepjes uiteen om het ‘stoplichtspel’ te doen. Er werd telkens een casus gepresenteerd waarbij het centrale thema de verschuivende grenzen tussen vrijwilligerswerk en professionele zorg was. Vrijwilligers konden door middel van groene, rode en oranje bordjes aangeven of ze het er mee eens, oneens of neutraal waren. Dit leverde zeer interessante discussies op. Hier is men nog lang niet over uitgepraat!

Daarna was het tijd voor vermaak. Leny van Schaik en Maria Benerink namen het publiek mee in wat zich het best laat omschrijven als een interactieve liedjesshow. Er werd gezongen, veel gelachen, er was ontroering. Katwijkse koren, gospels, kinderliedjes, de Sound of music, Vera Lynn en vele anderen passeerden de revue, waarbij het publiek in wisselende samenstellingen ook een rol op het podium vervulde.

Daarna moest iedereen even op adem komen. Gelukkig werden toen net de hapjes en de drankjes voor de afsluitende borrel neergezet. Een mooie gelegenheid om nog even na te praten.